Що ж являє собою маркетингова стратегія? Це сформульоване бачення цілей бізнесу та способів їх досягти. Простіше кажучи, маркетингова стратегія — це довгостроковий план дій компанії на ринку.
Однак важливо розрізняти маркетингову стратегію і маркетинговий план. Ці два документи часто плутають, оскільки стратегія маркетингу є основою для розробки плану маркетингової активності, однак вони відрізняються.
Маркетингова стратегія являє собою більш глобальну картину того, що бізнес пропонує споживачеві та як діє на ринку. Маркетинговий план же — це більш деталізований «список» конкретних тактичних дій і засобів з реалізації стратегії: наприклад, платформ і каналів комунікації, креативних ідей, таймінгу маркетингових активностей тощо.
Етапи створення маркетингової стратегії
Розробка маркетингової стратегії — тривалий поетапний процес. Залежно від специфіки кожного конкретного бізнесу та кейса, він може включати в себе різні елементи. Але основні етапи або «блоки», з яких, власне, і будується маркетингова стратегія розвитку бізнесу, залишаються незмінними.
1. Дослідження ринку, конкурентів та споживачів
Як практично будь-який маркетинговий проект, процес розробки маркетингової стратегії починається з дослідження ринку, конкурентного середовища та споживчих практик потенційної аудиторії бізнесу.
2. Визначення переваг і зон розвитку бізнесу
На другому етапі проекту необхідно зрозуміти сильні сторони бізнесу, пропустивши їх через «сито» інформації, отриманої на попередньому етапі. Так визначаються переваги компанії перед конкурентами, унікальні для ринку характеристики і особливості, що потрапляють в потреби і цінності цільової аудиторії. Також на цьому етапі розробки маркетингової стратегії важливо окреслити зони розвитку бізнесу.
3. Формування основної пропозиції бізнесу
Аналіз інформації, отриманої на перших двох етапах, дозволяє сформувати основну пропозицію бізнесу, його «обіцянку» споживачеві. Найвдаліші маркетингові стратегії будуються на інсайтах — коли бізнес знаходить абсолютно унікальну та водночас час близьку для клієнтів потребу.
4. Створення ключових маркетингових повідомлень
На основі «обіцянки» бренду формуються ключові маркетингові повідомлення. Саме вони ляжуть в основу всіх наступних маркетингових комунікацій бізнесу зі споживачами.
5. Складання маркетингового плану
Підсумком роботи над маркетинговою стратегією компанії стає маркетинговий план — по суті, список кроків щодо практичної реалізації маркетингової стратегії. Маркетинговий план, як правило, включає в себе конкретні цілі та опис шляхів їх досягнення.