Соціологічні опитування та електоральні дослідження: як це працює

 

Як проводяться «політичні» дослідження та навіщо вони потрібні — розповідає Володимир Косенко.

Büro.MT займається проведенням соцопитувань і електоральних досліджень для розробки та ведення виборчих кампаній вже майже два десятиліття. Напередодні чергових виборів ми вирішили поділитися досвідом і попросили нашого дослідника-аналітика трохи розповісти про особливості «політичних» дослідницьких проектів.

Одне з найактуальніших для широкого загалу питань: як відрізнити реальні дані соціологічних опитувань від «фейків»? Найближчі «дербі» відбудуться 31 березня 2019 року — в цей день пройде перший тур виборів Президента України. Електоральні дослідження на цей рахунок представили вже більше 10-ти соціологічних компаній. Аналізуючи їх, можна виділити два очевидних моменти:

1. Незалежно від того, що проведення електоральних досліджень приблизно збігається за часом, «цифри» у різних компаній можуть відрізнятися досить істотно. Це не завжди означає «вплив» на результати. Деякі помилки в результатах соцопитування, які вирішуються законом великих чисел, часто спочатку закладаються в кожне з таких досліджень.

2. Структура та кількісні характеристики вибірки, як правило, можуть мати вирішальну роль в конкретних отриманих цифрах. Іноді електоральне опитування близько 1200 респондентів дає теоретичну помилку в межах 2,82% (з розрахунку всього населення України, за повного дотримання демографічних квот), тоді як опитування 2400 респондентів дозволить знизити розмір теоретично допустимої помилки до 2%.

 

 

Проведення соціологічних досліджень для повноцінного старту кампанії слід починати з якісних соціологічних методів (наприклад, з організації фокусних групових дискусій). Проведення соціологічного опитування в результаті може доповнювати їх, але, все-таки, є вторинним інструментом отримання інформації.

Соціологічне опитування слід проводити за місцем проживання респондентів. Це дасть реальну можливість побудувати вибірку, базовану на демографічних характеристиках реальних виборців.

Багатьох політичних гравців також може зацікавити проведення соціологічних опитувань за телефоном, але тут варто враховувати два фактори:

 

 

З огляду на перераховане вище, реальна вартість соціологічного дослідження буде тільки вищою — тому що отримані шляхом «телефонного опитування» дані доведеться перевіряти шляхом репрезентативного дослідження.

Соціологічні опитування в Україні пропонують досить багато різних агентств, при цьому в організації «соціології», на нашу думку, слід довіряти компаніям, які мають стаж в проведенні електоральних досліджень, дані яких підкріплювалися реальними результатами «за фактом» минулих голосувань.

Розкриємо 3 важливих аспекти кількісних електоральних досліджень методом експрес-вимірів:

1. Соціологічні опитування повинні проводитися виключно за місцем проживання респондентів.

2. Для забезпечення надійності отриманої інформації необхідно опитувати не менше 310 чоловік з розрахунку на 100 тисяч населення кожного виборчого округу.

3. У період активної виборчої кампанії такі «соціологічні зрізи» повинні проходити не рідше одного разу на місяць.

Büro.MT завжди готове допомогти в проведення соціологічних опитувань в Києві і Україні, розробці креативної виборчої кампанії: від організації електоральних досліджень «під ключ» (як якісних, так і кількісних), розробці брендингу політичної сили, смислів, меседжів кампанії (як окремого кандидата на мажоритарному окрузі, так і регіональної або всеукраїнської політичної сили) — до підтримки в день голосування (проведення exit poll).

Рішення є завжди!